Dieta i trening a genetyka | ektomorfik, mezomorfik, endomorfik

Dieta i trening a genetyka | ektomorfik, mezomorfik, endomorfik

Hej Wam!
Często pytacie mnie nie tylko o moje treningi, ale także o moją dietę, co jem na codzień, jak wyglądają posiłki, z jakich składników je robię i ogólnie ile właściwie jem. 🙂 Te pytania natchnęły mnie do napisania tego postu.


Ilość jedzenia jaką musicie dostarczać zależy od kilku kwestii. A mianowicie: przede wszystkim od celu jaki chcecie osiągnąć (przybrać na masie mięśniowej, czy wyrzeźbić ciało), od wagi, wzrostu, tego jaki tryb życia prowadzicie od ilości i intensywności treningów oraz innych kilku ważnych parametrów, a także bardzo ważną i pomocną kwestią jest także świadomość naszej naturalnej budowy ciała, o czym najwięcej chciałam w tym wpisie wspomnieć, dlatego też pytanie o moją szczegółową dietę nie będzie całkowicie pomocne, bo to kwestia indywidualna dostosowana do specyficznych potrzeb każdego z was.

Świadomość tego, jaki typ sylwetki reprezentujecie, w głównej mierze pomoże wam trafniej dostosować do waszych indywidualnych potrzeb, zapotrzebowanie kaloryczne oraz plan treningowy.

Wyróżniamy 3 rodzaje sylwetek: ektomorfik, mezomorfik, endomorfik oraz typy mieszane. Rozpoznanie swojego somatotypu jest podstawą przy rozpoczęciu pracy nad swoją sylwetką.

Przykładowo ta sama ilość kalorii, oraz ten sam plan treningowy przy takim samym CELU ćwiczeń inaczej sprawdzi się u ektomorfika (osoby z natury szczupłej, o szybkim metaboliźmie), endomorfika (osoby z tendencją do tycia) oraz mezomorfika (osoby o naturalnie atletycznej budowie, która łatwo przybiera masę mięśniową). I tak ektomorfik może po prostu uzyskać ładną rzeźbę, endomorfik może przybrać masę mięśniową oraz równocześnie przybrać sporo tkanki tłuszczowej, a mezomorfik może uzyskać rozbudowaną, umięśnioną sylwetkę przy jednoczesnym niewielkim procencie tkanki tłuszczowej, jeśli wszyscy trzej zastosują się do jednego planu treningowego oraz tej samej diety. Każdy stosując ten sam plan uzyska inne efekty, mimo innych zamierzeń. Progres oczywiście będzie, ale nie ten docelowy, dlatego warto rozpoznać swój typ budowy genetycznej, aby nie być rozczarowanym swoimi efektami.

Podsumowując, pytanie o szczegółową dietę innych osób, tak samo jak i wyszukiwanie przykładowych diet i treningów w internecie, co bardzo często się zdarza, może nie spełnić Twoich własnych oczekiwań, ponieważ nie będzie to dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb. Progres oczywiście będzie, ale warto mieć świadomość tego, że prawidłowo rozpisana dieta, to nie kopiuj-wklej, tylko szczegółowe zapoznanie się z tymi wszystkimi czynnikami, o których wspomniałam wyżej, żeby w późniejszym czasie nie czuć rozczarowania i aby nie zastanawiać się niepotrzebnie czy aby wszystko robi się właściwie. 🙂

Miłego wieczorku!:)

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.