Słowo dieta towarzyszy nam niemal codziennie. Co chwile słyszy się, że ktoś jest na diecie. Ale co to tak naprawdę oznacza? Dieta kojarzy nam się z głodem, rygorystycznym jadłospisem, z którego kategorycznie wyłączone są ulubione lody truskawkowe, czy czekolada, a nawet zwykły chleb, który jemy właściwie codziennie.  Przede wszystkim trzeba nazwać rzeczy po imieniu – dieta to sposób odżywiania. Dieta nie musi być wcale redukcyjna ( z taką najbardziej kojarzy nam się to słowo, czyli innymi słowy z deficytem kalorycznym), ale dieta może mieć również nadwyżkę kaloryczną potrzebną do zbudowania masy mięśniowej.
   W dzisiejszym wpisie chciałam Wam pokazać, że zdrowa dieta to nie krótkotrwały okres odmawiania sobie większości rzeczy, okres złego humoru (bo jak wiadomo człowiek nie najedzony – człowiek zły) oraz krótkotrwały okres, z którym trzeba się zmierzyć w celu osiągnięcia zamierzonego efektu, a potem wrócić do starych nawyków żywieniowych, tylko jest to świadome, racjonalne żywienie, które wpływa pozytywnie na nasze zdrowie, na funkcjonowanie naszego organizmu oraz na samopoczucie.
Zdrowa dieta to wprowadzenie pełnowartościowych posiłków do swojego menu, stosowanie zdrowych zamienników zamiast jedzenia czegoś, co więcej szkodzi Twojemu zdrowiu.

Jakie zmiany w żywieniu wprowadzić, aby produkty były zdrowe i pełnowartościowe?
Przede wszystkim zrezygnuj z wysoko przetworzonych produktów, czyli takich, które poddane były procesowi obróbki przemysłowej, w trakcie której dodawane są: cukier, sól, tłuszcz, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu, barwniki, emulgatory, przeciwutleniacze i inne (na przykład: słodycze, musli, jogurty owocowe, chipsy, cola, gotowe sosy w proszku, kostki rosołowe, napoje gazowane i wiele innych)

Stopniowo wprowadzaj do swojej diety zdrowe zamienniki produktów. Istnieją zamienniki droższe i tańsze, nie trzeba wcale wydawać dużej ilości pieniędzy i często ludzie zniechęcają się czytając dietę, w której skład wchodzą bataty, komosa ryżowa, bakłażany czy inne (dla jednych bardziej, dla innych mniej wymyślne) produkty. Niektóre produkty są ciężko dostępne, więc łatwo idzie je zastąpić czymś, co dostaniemy w większości sklepów. Zamiast białego chleba, wybierz żytni razowy lub wafle ryżowe czy też gryczane. Zamiast niezdrowych tłuszczów zwierzęcych, sięgnij po oliwę z oliwek do smażenia, czy też olej kokosowy. Dietę warto wzbogacić zdrowymi tłuszczami, które znajdują się też na przykład w rybach, orzechach, awokado. Zamiast zwykłego, pszennego makaronu do spaghetti, wybierz ten razowy. Do słodzenia użyj stewii, ksylitolu, erytrytolu czy tez słodzika zamiast cukru. Wzbogać swoją dietę o warzywa i owoce, które są bogate w witaminy i minerały. Coraz częściej w sklepach są specjalne półki ze zdrowymi produktami. Zrezygnuj z napojów gazowanych i słodyczy. Zamiast mąki pszennej, wybierz kokosową, jaglaną, ryżową czy żytnią. 
Oczywiście w zdrowej diecie znajdzie się również miejsce na jakieś odstępstwa od zdrowej diety i można sobie pozwolić na pizze czy lody, ale najlepiej ograniczyć taki posiłek do jednego dnia w tygodniu. Bardzo często w sieci pojawia się określenie “cheat meal” to w wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego oszukany posiłek, czyli innymi słowy jakiś niezdrowy lub wysokokaloryczny posiłek, na który pozwalamy sobie raz w tygodniu, tak więc nie trzeba wcale żegnać się na zawsze z ulubionymi lodami czy pizzą. 🙂

   Tak więc zdrowa dieta to nie tylko ciągłe wyrzeczenia, tylko świadome, racjonalne podejście do własnego odżywiania, które zaowocuje w przyszłości i pomoże uniknąć wielu chorób, które są następstwem otyłości oraz niedoboru witamin i minerałów.
Zdrowa dieta powinna być naszym nawykiem, ponieważ lepiej zapobiegać niż leczyć. Zdrowie jest najważniejsze, powinniśmy o nie dbać, bo jak mówi znane stwierdzenie: “jesteś tym co jesz” i z tym stwierdzeniem w 100% się zgadzam.

Dieta