Zdrowa dieta | jaki olej powinniśmy wybrać?

Zdrowa dieta | jaki olej powinniśmy wybrać?

Przygodę ze zdrowym odżywianiem warto zacząć od wprowadzenia do swojego menu zdrowych, pełnowartościowych produktów, które będą korzystnym zamiennikiem produktów niezdrowych, przetworzonych, które sprzyjają tyciu, a co za tym idzie, rozwojowi wielu chorób, które otyłość za sobą niesie.

I tak, bardzo często zaczynamy sięgać po jogurt naturalny zamiast śmietany, wybieramy chleb razowy zamiast pszennego, sięgamy po mąkę ryżową albo kokosową zamiast pszennej, decydujemy się na kupno miodu czy też stewii zamiast cukru, a zamiast oleju sięgamy po oliwę z oliwek lub olej kokosowy. W dzisiejszym poście chcę ustosunkować się do ostatniego przykładu, czyli jaki olej powinniśmy wybrać, który będzie najzdrowszy i najbardziej wartościowy?

Jakiś czas temu w przekonaniu wielu osób utarło się, że pod żadnym pozorem nie wolno używać w kuchni zwykłego oleju, bo jest niezdrowy, a najzdrowsza jest jedynie oliwa z oliwek i to ten tłuszcz powinniśmy wybierać. A już najlepiej ograniczyć spożywanie tłuszczów do minimum. A jak jest naprawdę?

Przede wszystkim dzienne zapotrzebowanie człowieka na wartości odżywcze jak najbardziej uwzględnia oczywiście tłuszcze, jednak te zdrowe, nienasycone, których organizm sam nie jest w stanie sobie wytworzyć, a które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Okazuje się, że najlepszym i najzdrowszym olejem jest po prostu olej rzepakowy. Dlaczego?
Dlatego, że ma największą ilość kwasów tłuszczowych nienasyconych, a najmniej nasyconych i właśnie tym powinniśmy się kierować podczas wyboru tego typu produktów.

Dlaczego powinniśmy unikać tłuszczów nasyconych? Są to głównie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. A spożywanie ich w nadmiarze wpływa niekorzystnie na stan zdrowia człowieka, przykładem może być podniesienie poziomu złego cholesterolu, który źle wpływa na pracę serca.

Olej rzepakowy posiada także najwięcej kwasów omega3 tak ważne w naszej diecie, ponieważ wpływają prawidłowo na pracę serca, mózgu i wzroku.

Natomiast co z oliwą z oliwek oraz bardzo modnym ostatnio olejem kokosowym?

Oliwa jest po prostu modna. W krajach śródziemnych jada się dużo ryb oraz owoców morza, które dostarczają wystarczającą ilość kwasów omega 3, tym samym oliwa pasuje i dobrze komponuje się z tamtejszą kuchnią, natomiast nasza dieta jest uboga w ryby i wszelkie inne produkty, które posiadają kwasy tłuszczowe omega3, a oliwa z oliwek jeszcze bardziej pogłębia ten deficyt.

A co z olejem kokosowym? Wszędzie zachwalany, dodatkowo podobnie jak oliwa z oliwek, stosunkowo drogi. Olej kokosowy patrząc na jego skład, posiada 90% tłuszczów nasyconych, stąd też zdecydowanie lepszym, zdrowszym i przede wszystkim tańszym wyborem będzie zwykły olej rzepakowy.

A Wy jakie zdrowe produkty uwielbiacie i używacie w swojej kuchni? Dajcie znać w komentarzach! Miłego wieczoru!:)

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.